KERTAS 2:
Soalan Nombor 3(d)
Peribahasa –
Latihan 1
Nyatakan peribahasa yang sesuai untuk menerangkan situasi di bawah. Anda
hanya perlu menulis peribahasa yang berkenaan sahaja.
(i) Setiap perkara yang hendak kita lakukan itu biarlah sesuai dengan kemampuan diri.
_____________________________________________________________________
(ii) Perihal orang yang berada dalam keadaan yang sangat cemas.
____________________________________________________________________
(iii) Usaha menasihati seseorang yang sia-sia sahaja.
(iii) Usaha menasihati seseorang yang sia-sia sahaja.
____________________________________________________________________
Kemukakan satu peribahasa yang menggambarkan setiap situasi di bawah.
(i) Perkara yang menjadi bahan percakapan orang.
_______________________________________________________________________
(ii) Pergaduhan yang tidak menguntungkan sesiapa.
(ii) Pergaduhan yang tidak menguntungkan sesiapa.
________________________________________________________________________
(iii) Keadaan hidup seseorang yang sangat daif.
(iii) Keadaan hidup seseorang yang sangat daif.
_______________________________________________________________________
Peribahasa -
Latihan 3
Baca petikan di bawah
dengan teliti dan kemudian kemukakan tiga peribahasa yang menggambarkan tiga
situasi berbeza yang terdapat dalam petikan tersebut.
Aku dengan Amirah bersahabat baik sejak kecil. Aku mempercayai dirinya dan
yakin bahawa dia dapat menyimpan rahsiaku, namun telahanku silap. Amirah telah
menceritakan rahsia peribadiku kepada orang lain sedangkan sebelum ini dia
pernah berjanji untuk menyimpan rahsia tersebut walau berlaku apa-apa
sekalipun. Betullah kata orang tua-tua bahawa kita tidak boleh menyamakan orang
lain seperti diri kita. Mungkin sekarang Amirah sudah berubah. Sungguhpun
begitu, tiada apa-apa yang boleh dibuat lagi. Semuanya sudah terlambat. Aku
tidak mempercayainya lagi.
_______________________________________________________________________
________________________________________________________________________
________________________________________________________________________
Peribahasa -
Latihan 4
Baca petikan situasi di bawah dengan teliti dan kemudian kemukakan satu
peribahasa yang menggambarkan setiap situasi tersebut.
(i) Abu tergolong dalam kelompok pelajar yang lemah di sekolah. Namun, dia
belajar setiap hari dengan bersungguh-sungguh tanpa jemu. Akhirnya, beliau
dapat menguasai pelajaran setanding dengan rakan-rakan di kelas cemerlang.
_______________________________________________________________________
(ii) Perpecahan dan pertelingkahan antara penduduk kampung akibat kehadiran lelaki yang mengajarkan ilmu sesat itu dapat diselesaikan apabila dia dibuang negeri.
_______________________________________________________________________
(ii) Perpecahan dan pertelingkahan antara penduduk kampung akibat kehadiran lelaki yang mengajarkan ilmu sesat itu dapat diselesaikan apabila dia dibuang negeri.
_______________________________________________________________________
(iii) Ismail mendapat khabar bahawa dia berjaya dalam temu duga untuk jawatan yang dipohon. Tanpa berfikir panjang, dia berhenti daripada ker]a yang dijawat sekarang kerana pendapatannya kecil. Malangnya, dia gagal mendapat pekerjaan itu dan kehilangan jawatan yang sedia ada.
(iii) Ismail mendapat khabar bahawa dia berjaya dalam temu duga untuk jawatan yang dipohon. Tanpa berfikir panjang, dia berhenti daripada ker]a yang dijawat sekarang kerana pendapatannya kecil. Malangnya, dia gagal mendapat pekerjaan itu dan kehilangan jawatan yang sedia ada.
Peribahasa -
Latihan 5
Lengkapkan peribahasa yang berikut.
(i) Berakit-rakit ke hulu, berenang-renang ke tepian
_____________________________________________________________
(ii) Banyak udang, banyak garam _________________________________________
(iii) Lain hulu lain parang __________________________________________________
(iv) Asal kapas menjadi benang, dari benang menjadi kain
________________________________________________________________
(v) Tak tumbuh tak melata
_________________________________________________
(vi) Ada ubi ada batas______________________________________________________
Berdasarkan pernyataan berikut, nyatakan peribahasa yang paling sesuai
bagi setiap situasi di bawah.
(i) Sikap tergesa-gesa pasti mengundang mala petaka jika tidak berhati-hati
ketika berada di jalan raya. Ingatan inilah yang perlu disematkan dalam minda
para pemandu, penunggang dan pengguna jalan raya.
_____________________________________________________________________
_____________________________________________________________________
(ii) Duit raya yang diterima oleh kanak-kanak wajar dimanfaatkan sebaik-baiknya
dengan cara menyimpannya di dalam bank untuk masa depan mereka. Amalan menabung
merupakan satu tindakan yang baik dan mengajar seseorang berjimat cermat.
________________________________________________________________________
(iii) Aktiviti bergotong-royong yang dilakukan oleh penduduk kampung tersebut berjaya menarik
penyertaan lebih 150 penduduk pelbagai peringkat umur. Aktiviti seumpama ini
merupakan satu titik permulaan bagi menyemai nilai murni di samping dapat
mengukuhkan hubungan semangat kejiranan sesama mereka.
__________________________________________________________________________
Peribahasa -
Latihan 7
Baca petikan di bawah
dengan teliti dan kemudian kemukakan tiga peribahasa yang menggambarkan situasi
yang terdapat dalam petikan ini.
Pada hakikatnya, semua pelajar tidak kira Cina, Melayu atau India mampu meraih
kecemerlangan jika ada kesungguhan. Hal itulah yang dibuktikan oleh seorang
anak muda dari kampung yang berjaya menempatkan dirinya dengan pelajar bukan
Melayu pada majlis penyampaian hadiah yang diadakan baru-baru ini. Menurut
beliau, faktor cemburu melihat rakan sebaya yang lain berjaya dengan cemerlang
menambah tekadnya untuk terus bersaing dalam bidang akademik. Baginya kalau
orang lain boleh berjaya, mengapa kita tidak boleh berjaya. Oleh itu, beliau
sentiasa berusaha bersungguh-sungguh dengan berkorban masa dan tenaga serta
menguruskan masa dengan terancang. Berkat kesungguhannya, beliau berjaya
memperoleh kejayaan dan bercadang melanjutkan pelajarannya di peringkat yang
lebih tinggi.
___________________________________________________________________________
____________________________________________________________________________
____________________________________________________________________________
Peribahasa -
Latihan 8
Baca petikan di bawah dengan teliti kemudian nyatakan satu peribahasa
yang sesuai dengan setiap situasi tersebut.
(i) Kehidupan Pak Ali sebagai penarik beca roda tiga di bandar itu amat daif,
lebih-lebih lagi orang ramai semakin kurang menggunakan perkhidmatannya. Namun,
dia enggan mencari kerja lain dan tidak yakin boleh membuat kerja lain.
_______________________________________________________________________
(ii) Abu sentiasa berusaha dengan gigih untuk mengembangkan perniagaannya. Dia memulakan perniagaan dengan menjual majalah dan surat khabar, kemudian menjual buku-buku dan alat tulis. Kini, kedai Abu semakin banyak menjual barang untuk keperluan harian masyarakat di tempatnya.
(ii) Abu sentiasa berusaha dengan gigih untuk mengembangkan perniagaannya. Dia memulakan perniagaan dengan menjual majalah dan surat khabar, kemudian menjual buku-buku dan alat tulis. Kini, kedai Abu semakin banyak menjual barang untuk keperluan harian masyarakat di tempatnya.
______________________________________________________________________
(iii) Kamal terlalu boros dan suka berbelanja dengan mewah. Wang simpanannya telah habis dibelanjakan. Kini, baru dia sedar dan berazam untuk berjimat cermat.
(iii) Kamal terlalu boros dan suka berbelanja dengan mewah. Wang simpanannya telah habis dibelanjakan. Kini, baru dia sedar dan berazam untuk berjimat cermat.
______________________________________________________________________
Baca
petikan di bawah dengan teliti dan kemudian kemukakan tiga peribahasa yang menggambarkan
situasi yang terdapat dalam petikan ini.
Sepuluh tahun lalu, Ahmad
meninggalkan kampung halaman kerana kehidupan yang susah dan berlaku
perselisihan dengan adik-beradiknya. Kini dia di perantauan dan dapat menikmati
hidup yang agak selesa. Tetapi ingatan kepada kampung halaman masih membara.
Dia mengambil keputusan untuk pulang ke kampung dan menetap di sana. Dia
meminta maaf daripada adik-beradiknya di kampung atas kesalahannya yang lalu.
Kini hubungannya dengan adik-beradik semakin mesra.
__________________________________________________________________________
__________________________________________________________________________
__________________________________________________________________________
Peribahasa -
Latihan 10
Isi tempat kosong dalam petikan di bawah dengan menggunakan peribahasa
yang sesuai.
i. Pada mulanya beliau hanya bekerja sebagai pemotong daging di sebuah pasar raya di Kuala Lumpur, iaitu pada awal tahun 1990. Namun kini, dengan berkat usahanya yang gigih, beliau telah menjadi Pengarah Urusan di syarikatnya sendiri. Beliau percaya bahawa .....
i. Pada mulanya beliau hanya bekerja sebagai pemotong daging di sebuah pasar raya di Kuala Lumpur, iaitu pada awal tahun 1990. Namun kini, dengan berkat usahanya yang gigih, beliau telah menjadi Pengarah Urusan di syarikatnya sendiri. Beliau percaya bahawa .....
________________________________________________________________________
ii. Sejak tahun 1995, sedikit demi sedikit Ahmad mengusahakan keropok lekornya sendiri secara kecil-kecilan. "....., biarlah aku mulakan dengan modal yang sedikit," bisik Ahmad.
ii. Sejak tahun 1995, sedikit demi sedikit Ahmad mengusahakan keropok lekornya sendiri secara kecil-kecilan. "....., biarlah aku mulakan dengan modal yang sedikit," bisik Ahmad.
________________________________________________________________________
iii. Pada peringkat awal Fatimah membuka gerai menjual pisang goreng di simpang tiga jalan yang agak sepi. Apabila melihat kejayaannya, ramai insan lain mula menceburkan diri dalam lapangan tersebut. Kini, gerai di kawasan itu .....
iii. Pada peringkat awal Fatimah membuka gerai menjual pisang goreng di simpang tiga jalan yang agak sepi. Apabila melihat kejayaannya, ramai insan lain mula menceburkan diri dalam lapangan tersebut. Kini, gerai di kawasan itu .....
_________________________________________________________________________
INGAT... Jawab dahulu soalan peribahasa tersebut, kemudian semak jawaban anda
JAWAPAN PERIBAHASA
Peribahasa 1
(i) Ukur baju di badan sendiri.
(ii) Bagai telur di hujung tanduk.
(iii) Bagai mencurahkan air ke daun keladi.
(ii) Bagai telur di hujung tanduk.
(iii) Bagai mencurahkan air ke daun keladi.
Peribahasa - Latihan 2
(i) Buah mulut.
(ii) Menang jadi arang, kalah jadi abu.
(iii) Kais pagi makan pagi, kais petang makan petang.
(ii) Menang jadi arang, kalah jadi abu.
(iii) Kais pagi makan pagi, kais petang makan petang.
Peribahasa - Latihan 3
i. Harapkan pagar, pagar makan padi / biar pecah diperut, jangan pecah
dimulut / mulut tempayan.
ii. Rambut sama hitam, hati lain-lain.
iii. Nasi sudah menjadi bubur / sesal dahulu pendapatan, sesal kemudian tidak berguna
ii. Rambut sama hitam, hati lain-lain.
iii. Nasi sudah menjadi bubur / sesal dahulu pendapatan, sesal kemudian tidak berguna
Peribahasa - Latihan 4
(i) -belakang parang kalau diasah lagikan tajam
(ii) -biduk lalu kiambang bertaut
(iii) -yang dikejar tak dapat, yang dikendong berciciran/ mendengar guruh di langit, air di tempayan dicurahkan
(ii) -biduk lalu kiambang bertaut
(iii) -yang dikejar tak dapat, yang dikendong berciciran/ mendengar guruh di langit, air di tempayan dicurahkan
Peribahasa - Latihan 5
(i) -bersakit-sakit dahulu, bersenang-senang kemudian
(ii) -banyak orang, banyak ragam
(iii) -lain dahulu, lain sekarang
(iv) -barang yang lepas jangan dikenang, sudah menjadi hak orang lain
(v) -tak sungguh, orang tak kata
(v) -ada budi boleh dibalas
(ii) -banyak orang, banyak ragam
(iii) -lain dahulu, lain sekarang
(iv) -barang yang lepas jangan dikenang, sudah menjadi hak orang lain
(v) -tak sungguh, orang tak kata
(v) -ada budi boleh dibalas
Peribahasa - Latihan 6
(i) Biar lambat asalkan selamat / pandu cermat jiwa selamat.
(ii) Sedikit-sedikit, lama-lama jadi bukit.
(iii) Berat sama dipikul, ringan sama dijinjing.
(ii) Sedikit-sedikit, lama-lama jadi bukit.
(iii) Berat sama dipikul, ringan sama dijinjing.
Peribahasa - Latihan 7
(i) Duduk sama rendah, berdiri sama tinggi
(ii) Hendak seribu daya, tak hendak seribu dalih / jika tidak dipecah ruyung di manakan dapat sagunya
(iii) Rajin dan usaha tangga kejayaan / di mana ada kemahuan di situ ada kejayaan
(ii) Hendak seribu daya, tak hendak seribu dalih / jika tidak dipecah ruyung di manakan dapat sagunya
(iii) Rajin dan usaha tangga kejayaan / di mana ada kemahuan di situ ada kejayaan
Peribahasa - Latihan 8
(i) Kalau tidak dipecahkan ruyung, manakan dapat sagunya
(i) Sehari selembar benang, lama-lama menjadi kain
(iii) Sudah terhantuk baru tengadah
(i) Sehari selembar benang, lama-lama menjadi kain
(iii) Sudah terhantuk baru tengadah
Peribahasa - Latihan 9
(i) Bumi mana yang tidak ditimpa hujan
(ii) Hujan emas di negeri orang, hujan batu di negeri sendiri, lebih baik di negeri sendiri
(iii) Carik-carik bulu ayam, lama-lama bercantum juga
(ii) Hujan emas di negeri orang, hujan batu di negeri sendiri, lebih baik di negeri sendiri
(iii) Carik-carik bulu ayam, lama-lama bercantum juga
Peribahasa - Latihan 10
i. Kalau tidak dipecahkan ruyung, manakan dapat sagunya.
ii. Sedikit-sedikit, lama-lama jadi bukit.
iii. Bak cendawan tumbuh selepas hujan.
ii. Sedikit-sedikit, lama-lama jadi bukit.
iii. Bak cendawan tumbuh selepas hujan.
Sumber:
No comments:
Post a Comment