PANDUAN
UMUM
Pemarkahan
- Bahagian ini diperuntukkan sebanyak 30 markah.
- 20 markah untuk bahagian isi dan 10 markah untuk aspek bahasa.
- Pengenalan – 2 markah.
- Setiap isi tersurat dan tersirat – 2 markah.
- Kesimpulan – 2 markah.
- Aspek bahasa markah yang diperuntukkan ialah separuh daripada markah isi. Aspek bahasa seperti pengolahan bahasa, penggunaan istilah dan kosa kata, tanda baca dan sebagainya akan diteliti sebelum markah untuk bahagian bahasa diberikan.
Perenggan
- Pelajar bebas menulis perenggan sama ada dalam satu, dua, tiga, atau empat perenggan. Sebenarnya, tidak ada peraturan khusus tentang bilangan perenggan. Pelajar dicadangkan supaya menulis rumusan dalam empat(4) perenggan seperti di bawah:
- Perenggan 1 – Pengenalan
- Perenggan 2- Isi-isi tersurat
- Perenggan 3 – Isi-isi tersirat
- Perenggan 4 – Kesimpulan
Bilangan Perkataan:
- Pelajar dikehendaki menulis rumusan antara 100 – 120 patah perkataan. Jika melebihi jumlah perkataan yang dinyatakan isi rumusan yang terdapat dalam perkataan atau ayat selebihnya tidak akan dibaca atau dinilai.
Contoh Soalan :
Baca petikan di bawah dengan
teliti. Kemudian, buat satu rumusan tentang punca-punca berlakunya banjir kilat dan kesan-kesannya.
Panjang rumusan hendaklah tidak melebihi 120 patah perkataan.
PANDUAN KHUSUS
Pendahuluan
Satu ayat yang dapat
menggambarkan kandungan petikan secara keseluruhan.
Contoh pendahuluan: Petikan menyatakan…..(unsur 1)….(tema)
Dengan berdasarkan rumus
di atas, ayat pendahuluan, perkara yang perlu ada ialah :
1) Unsur 1- Mestilah terdiri daripada
perkataan yang bersinonim dengan
tugasan soalan yang menyatakan isi tersurat.
2) Tema Petikan
3) Bilangan perkataan : (8) -(12) patah perkataan.
Contoh
Ayat :
Petikan menyatakan faktor-faktor yang menyebabkan
berlakunya banjir kilat
di Kuala Lumpur.
1) Unsur 1- Faktor-faktor (perkataan yang bersinonim dengan punca-punca).
2) Tema Petikan – Banjir Kilat
3) Bilangan perkataan : 8 patah perkataan.
- Pendahuluan hendaklah ditulis dalam satu ayat sahaja. Jangan menyalin bulat-bulat seperti yang terdapat dalam soalan.
- Kata tugas atau kata kunci yang kedua dalam soalan rumusan tidak boleh dimasukkan dalam bahagian pengenalan.
- Jika pelajar menulis pendahuluan seperti di bawah ini, anda akan memperoleh satu(1) markah sahaja.
1- “Petikan menyatakan
punca-punca berlakunya banjir kilat.”
2- “ Petikan menyatakan
punca-punca berlakunya banjir kilat dan langkah-langkah untuk
menanganinya.”(Langkah-langkah ialah kata tugas yang menghendaki calon
mengemukakan iai tersirat.)
Isi -isi Tersurat
- Isi -isi yang terdapat dalam petikan berdasarkan kata tugas atau kata kunci yang pertama dalam soalan.
- Mencari sekurang-kurangnya 6 isi tersurat daripada petikan, jika gagal mendapat jumlah itu, pelajar mestilah mengemukakan isi tersurat yang lebih dalam gabungan 2:6, 3:5 atau 4:4.
- Ayat-ayat hendaklah diolah dan disalin semula tanpa mengambil ayat-ayat tersebut bulat-bulat daripada petikan.
- Antara satu ayat dengan ayat yang lain pula, gunakan penanda wacana yang sesuai seperti selain itu, seterusya, oleh itu dan sebagainya.
Contoh-contoh
isi tersurat:
1- Hujan lebat hampir dua
jam
2- Sistem perparitan gagal
diselenggara dengan sempurna.
3- Tiada sistem amaran
awal.
Jawapan lengkap
Banjir kilat yang berlaku
di Kuala Lumpur berpunca daripada hujan lebat yang turun hampir dua jam. Selain itu, sistem perparitan yang
gagal diselenggarakan dengan sempurna menyebabkan laluan air tersekat.
Ketiadaan sistem amaran awal pula
telah memburukkan keadaan.
Isi-isi Tersirat
- Pelajar dikehendaki menulis sebanyak 2,3 atau 4 isi tersirat.
- Isi-isi tersirat yang dikemukakan mestilah tiada dalam petikan dan berdasarkan kata tugas atau kata kunci kedua dalam soalan rumusan.
Kesimpulan
Contoh format untuk ayat
penutup/kesimpulan :
Kesimpulannya,…………unsur1(Berbentuk.cadangan)………………..supaya/agar/bagi/kerana………………(Tema)………………..unsur
2…..(memperlihatkan kesan)
Kesimpulannya, semua pihak
mestilah bekerjasama menangani masalah banji kilat supaya aktiviti pembangunan dan perniagaan berjalan
lancar.
Sekian, jumpa lagi...
terbaik cg
ReplyDeletethans, cikgu! terbaik, dpt saya siapkan kerja sekolah <3
ReplyDelete👍👍
ReplyDeleteGood
ReplyDeleteThank you very much cikgu
ReplyDeletethanks Cikgu
ReplyDeleteTenkiuu
ReplyDeletetq
ReplyDeletemantap cikgu
ReplyDeleteEeeeeeee
Deleteterbaik lah rumusan cg..
ReplyDeleteah yang budak tansau tu happy lah tuh dapat jawapan
ReplyDeleteuish perr
ReplyDeletemantap ah tips cg
ReplyDeletethank you la cg siap kerja sekolah saya
ReplyDeleteThanks cikgu👍
ReplyDeleteThis comment has been removed by the author.
ReplyDeleteThanks teacher
ReplyDeleteBesok exam bm cikgu, terima kasih!
ReplyDeleteTerima kasih atas ilmu yg disampaikan
ReplyDeleteHebat
ReplyDeleteSangat bagus untuk dipelajari
ReplyDelete2 hari sebelum SPM ..
ReplyDeleteMantap cg blh guna ni..lgi 4 jam paper 2 spm :D
ReplyDelete