Hero menjadi idola |
Sinopsis:
Kehidupan si penjaga panggung yang
menjadikan hero sebagai idola hidupnya. Pendiriannya bercanggah dengan pendapat
isterinya yang meminta dia mengubah cara hidup agar kehidupan mereka yang
miskin dapat diubah. Pada suatu petang dia berjumpa dengan si hero yang
mengisahkan realiti kehidupannya sebenar dan menasihatinya agar sedar dengan
realiti hidup. Hal ini menyedarkan si penjaga panggung bahawa idola yang ideal
hanya wujud dalam pementasan sandiwara dan dia perlu melakukan perubahan diri.
Tema:
Kekeliruan hidup antara fantasi dan realiti
iaitu antara pementasan sandiwara dengan kehidupan sebenar.
- Persoalan kesempitan hidup dan kemiskinan kerana pendapatan yang rendah. Si penjaga panggung dan keluarganya hanya mampu tinggal di sebuah rumah kecil.
- Persoalan suka berkhayal untuk menjadi seperti idola. Si penjaga panggung sentiasa beranggan-anggan menjadi hero.
- Persoalan kejujuran memberi pengertian kehidupan yang sebenar. Hero meminta si penjaga panggung kembali pada diri sendiri kerana kehidupan sebenar lebih menuntut perjuangan yang sesungguhnya.
- Persoalan kesedaran diri untuk mengubah nasib diri. Isteri Si penjaga panggung cuba menyedarkan suaminya bahawa pentas sandiwara tidak sama dengan pentas kehidupan sebenar.
Plot:
Secara keseluruhannya, plot cerpen ini
digarap mengikut kronologi. Terdapat empat peringkat garapan plot iaitu:
Permulaan
Pembaca diperkenalkan dengan watak penjaga
panggung yang tinggal seorang diri setelah panggung kosong dan akan menyusun
kerusi yang ditinggalkan begitu sahaja oleh orang sebelum panggung dibuka,
datang berbondong-bondong dari segenap penjuru kota sedangkan ketika itu jam
sudah menunjukkan jam dua belas tengah malam.
Perkembangan
Pada bahagian ini, watak penjaga panggung
memerhatikan setiap gerak-geri hero sepanjang pemetasan dan berangan-angan
menjadi watak hero. Sambil bekerja selepas pemetasan tamat dia terkenangkan
isteri dan sepuluh orang anak-anaknya yang tinggal di rumah kecil kawasan
setinggan. Dia juga memikirkan nasib diri yang masih belum berubah sehinggakan
isterinya mula mempersoalkan pekerjaannya kini yang belum mampu membawa
sebarang perubahan walaupun anak lelakinya sudah menjelang remaja.
Konflik
Pada peringkat ini, watak penjaga panggung
datang ke panggung pada suatu petang walaupun tidak bertugas waktu itu kerana
terlalu ingin bertemu dengan watak hero yang menjadi idolanya selama ini.
Penjaga panggung berjabat salam dan berdialog serta memuji lakonan hero. Hero
telah menyambut pujian dengan menyatakan lakonannya bukan gambaran sebenar
kehidupannya dan meminta penjaga panggung kembali menjalankan tugasnya dan
menerima kenyataan hidup walaupun mengetahui penjaga panggung amat teringin
menjadi seperti hero.
Klimaks
Pada tahap ini watak penjaga panggung yang
bertugas pada waktu malam selepas pemetasan tamat seperti tidak ada kemahuan
menyusun kerusi seperti biasa kerana dia teringatkan kata-kata hero pada waktu
siang semasa mereka bercakap yang sekali gus membuatkan dia berfikir tentang
kekuatan dirinya sendiri.
Peleraian
Penjaga panggung telah bertindak melemparkan
kerusi-kerusi panggung ke dinding sebagai tanda melepas amarah dan rasa
bersalah yang terpendam dalam dirinya.
Teknik
Plot:
Pemerian
Jam di belakang pentas berdetang dua belas
kali. Si penjaga panggung membelingkas matanya ke sekeliling panggung, menatap
dinding. Lamanya ditenungnya dinding kaku bercat kelabu itu ...
Monolog
"aku ...aku berupaya menjadi hero
kepada diriku sendiri," bisik si penjaga panggung kepada diri sendiri,
antara dengan tidak.
Dialog
"Err... tidak,"
"Bercakap benarlah saudara."
Err... ya ...ya..."
Suspen
Dengan bantuan tangan sasanya, si penjaga
panggung mencapai kerusi di sisinya. Dengan sekuat tenaga, kerusi itu
dijulangnya, kemudian dilemparkannya ke dinding. Satu demi satu di dalam
panggung itu dilemparkannya ke dinding.
Watak
dan Perwatakan
Watak Utama
Si Penjaga Panggung
- Bekerja sebagai penjaga panggung
- Mempunyai seorang isteri dan sepuluh orang anak
- Keliru dengan pendirian diri terhadap idola. Si Penjaga Panggung selalu mengagumi kehebatan hero tanpa mengetahui Si Hero bukan hanya mahu memegang watak hero
Watak Sampingan
1. Si Hero
- suka menyindir. Si Hero menyuruh Si Penjaga Panggung berhenti memuji dirinya dan meminta memuji diri sendiri.
- seorang pelakon yang memegang watak utama ( hero )
- berterus terang tentang realiti kehidupan yang dilaluinya.
- Si Hero menyatakan bahawa kehidupan di sini hanya sementara.
- Dia meminta Si Penjaga Panggung melupakan kehidupan di dalam panggung.
2. Isteri Penjaga
Panggung
- berfikir terbuka dan ingin mengubah nasib.
- Isteri penjaga panggung cuba menyedarkan suaminya tentang pekerjaan suaminya.
- mempunyai 10 orang anak.
Latar:
Latar Masa:
- Waktu malam semasa si penjaga panggung menjalankan kerja.
- Waktu pementasan sandiwara, contohnya pemetasan dilakukan sebelum hari menjelang tengah malam.
Latar Tempat:
- Panggung sandiwara dipersembahkan yang menjadi tempat kerja si penjaga panggung.
- Rumah penjaga panggung di lorong sempit dan longkang yang tersumbat oleh sampah.
Latar Masyarakat:
- Masyarakat yang terlibat dengan pementasan. contohnyanya hero yang menjadi pelakon pentas.
- Masyarakat yang tinggal di perkampungan setinggan, contohnya keluarga penjaga panggung.
- Masyarakat yang sukakan hiburan, contohnya penonton yang membanjiri panggung semasa pementasan.
- Masyarakat yang suka berkhayal, contohnya penjaga panggung yang berkhayal ingin menjadi hero.
Gaya
Bahasa:
- Kata Ganda. Contohnya: Putera-puteri
- Metafora. Contohnya: kawah lupa diri
- Simpulan bahasa. Contohnya: merendah diri
- Hiperbola. Contohnya: suaranya bak halilintar
- Personifikasi. Contohnya: kerusi-kerusi tetap kaku
- Falsafah. Contohnya: seberkas sampah yang hanya layak digilai lalat dan gagak.
Nilai:
- Nilai kejujuran, contohnya hero menyampaikan realiti kehidupan yang dilalui adalah berbeza dengan lakonan.
- Nilai kesabaran, contohnya isteri penjaga panggung yang sabar menghadapi kemiskinan hidup dan masih lagi tinggal di rumah kecil.
- Nilai ketabahan, contohnya isteri penjaga panggung yang tabah menghadapi cabaran hidup dan membesarkan sepuluh orang anak dalam keadaan miskin dan tinggal di kawasan setinggan.
Pengajaran:
- Kita hendaklah jujur dalam pekerjaan, contonya hero dengan jujur memberitahu kenyataan hidupnya berbeza dengan dunia lakonan.
- Seorang isteri mestilah bersabar menjalankan tanggungjawabnya dalam rumahtangga. Contohnya isteri Si Penjaga Panggung sabar dengan karenah suaminya yang terlalu mengagung-agungkan hero.
- Seorang isteri hendaklah tabah melalui cabaran membesarkan dan mendidik anak-anak. Contohnya isteri Si Penjaga Panggung menjalankan tanggungjawab sebagai isteri dan ibu walaupun dalam keadaan hidup mereka yang susah.
No comments:
Post a Comment