Assalamuálaikum dan salam sejahtera.
Teknik menulis pendahuluan karangan telahpun cikgu huraikan dalam tulisan cikgu sebelum ini dibawah tajuk Teknik Pendahuluan Karangan. Pembaca bolehlah rujuk tajuk tersebut.
Tulisan kali ini berfokus pada teknik menulis dan menghurai isi karangan dan teknik menulis penutup karangan.
Teknik Menghurai
Isi Karangan - IMBaKUP
Pada kali ini,
cikgu akan membimbing pelajar akan cara-cara menulis karangan dengan betul. Bahagian
menulis isi karangan merupakan bahagian yang paling penting untuk dikuasai oleh
pelajar. Isi karangan perlulah dihuraikan dengan baik dan menampakkan
kematangan pelajar. Ayat-ayat perlulah disusun dan diolah dengan bijak.
Di sini cikgu akan
memandu pelajar untuk menghuraikan isi karangan dengan kaedah IMBaKUP. Kaedah ini
mula diperkenalkan oleh cikgu Mohammad Nasir bin Ibrahim yang merupakan guru
cemerlang Bahasa Melayu. Cikgu dapati kaedah ini seakan satu formula yang
memandu pelajar menghuraikan isi karangan dengan berkesan.
Sekilas tentang kaedah IMBaKUP
I =
Isi
M = Mengapa
Ba = Bagaimana
K = Kesan
U = Ungkapan
P = Penegasan
Teknik Menulis
Penutup Karangan - PCH
Bahagian penutup juga merupakan bahagian yang tidak
kurang pentingnya. Penutup karangan yang baik akan melengkapkan sebuah karangan
yang tersusun dan bermakna. Ayat-ayat yang perlu ada dalam bahagian penutup
karangan ialah PCH.
P = Pandangan
tentang tema (Kesimpulan secara keseluruhan)
C = Cadangan
tentang tema
H = Huraian
tentang tema
Latihan
1
Setiap manusia memerlukan rakan dalam kehidupan mereka
yang dipenuhi dengan cabaran dan
dugaan.
Sebagai seorang rakan, huraikan usaha yang dapat anda
lakukan untuk membantu rakan anda yang menghadapi masalah.
|
Pendahuluan
•
Memiliki sahabat ataupun rakan dalam kehidupan mereka
•
Menghilangkan kebosanan yang melanda diri
• Rakan-rakan ada yang terjebak dalam perkara-perkara yang
tidak berfaedah
•
Rakan ketawa senang dicari tetapi rakan menangis sukar ditemui
•
Siapakah yang harus bertanggungjawab untuk membantu mereka?
•
Saya perlu membantu rakan saya sebelum terlambat kerana sesal dahulu
pendapatan,
sesal
kemudian tidak berguna
Isi-isi Penting
I
|
Memberikan nasihat dan teguran secara berhemah
|
M
|
Memahami hati budi masing-masing - mampu mengubah tingkah laku rakan
daripada melakukan perkara yang sia-sia
|
Ba
|
Memberi nasihat dalam situasi yang sesuai - memujuk rakan yang
bermasalah supaya kembali ke pangkal jalan - sentiasa membantu tanpa mengira
waktu dan ketika
|
K
|
Berfikir secara rasional sebelum bertindak - melakukan sesuatu yang
positif
|
U
|
Ibarat menarik rambut di dalam tepung, rambut jangan
putus, tepung jangan terserak
|
P
|
Benarlah : Tidak malu atau takut untuk memberikan nasihat kepada rakan
|
I
|
Mengajak rakan mengikuti program-program pembinaan jati
diri
|
M
|
Kekuatan dalaman perlu diberikan keutamaan - benteng ketahanan diri
daripada diancam masalah keyakinan diri
|
Ba
|
Mengikuti kursus motivasi, program keagamaan dan kursus pemerkasaan jati
diri
|
K
|
Akan sedar daripada kesilapan dan kekhilafan yang pernah dilakukan -
tidak meninggalkan solat dan tahu menghormati orang yang lebih tua
|
U
|
Peribahasa kerana nila setitik
habis rosak susu sebelanga dapat dielakkan
|
P
|
Tepatlah : Program jati diri yang disertai dapat mengukuhkan kekuatan
dalam diri
|
I
|
Mengajak rakan mengisi waktu lapang dengan aktiviti yang
berfaedah
|
M
|
Leka dengan aktiviti yang tidak mendatangkan faedah
|
Ba
|
Merancang aktiviti melancong, mendaki gunung, memancing ikan dan
bersukan
|
K
|
Ruang melakukan aktiviti tidak berfaedah semakin berkurangan ataupun
terhad -menimbulkan suasana ceria, seronok dan gembira - rakan biasa
melakukan sesuatu perkara baik yang sukar dilakukan sebelum ini
|
U
|
Alah bisa tegaI biasa
|
P
|
Betullah : Perancangan aktiviti yang berfaedah dapat mewujudkan suasana
hidup yang ceria
|
I
|
Memaklumkan kegiatan rakan kita kepada pihak yang
sewajarnya
|
M
|
Ada yang terlibat dengan kes sosial yang berat dan mengaibkan
|
Ba
|
Ibu bapa, agensi penguat kuasa dan pihak kaunselor harus dimaklumkan
-ketekunan dan kesabaran perlu ada dalam diri untuk tujuan ini
|
K
|
Dapat memberi nasihat atau mengambil tindakan segera - mengelakkan
terjerumus ke kancah sosial yang lebih buruk - akhlak yang buruk dapat
disekat daripada mempengaruhinya
|
U
|
Sudah terhantuk baharu hendak tengadah
|
P
|
Sesungguhnya : Dapat menyekat daripada terus melakukan kegiatan yang
tidak sihat
|
Kesimpulan
P
|
Rakan sebaya memainkan peranan yang sangat penting dalam melahirkan
rakan yang berakhlak mulia
|
C
|
Seorang sahabat
semestinya memiliki sifat-sifat yang terpuji untuk diikuti dan dicontohi -
janganlah bersikap seperti enau dalam belukar, melepaskan pucuk masing-masing
- hidup bermuafakat perlu diamalkan seperti kata peribahasa serumpun bagai
serai, selubang bagai tebu
|
H
|
Melahirkan
pelapis negara yang berguna untuk membangunkan agama, bangsa dan negara
|
Terima kasih cikgu. Semoga Allah melindungi cikgu sekeluarga. Insha Allah.
ReplyDeleteBagus
ReplyDeletePala otak kau
Deletetibe
DeleteTerima kasih cikgu :)
ReplyDeleteSUS
Deletehuuuuhuhuhuhuh
ReplyDeleteSuke kau he
DeleteGood luck spm 🔥💕
ReplyDeleteYa terima kasih cikgu... Besok sudah spm all the best batch 03 !
ReplyDeleteCikgu ,jika tulis 3 isi sahaja untuk bahagian b dan tidak ada penutup , apakah markah yang paling teruk akan dapat , (situasi yang teruk akan kurang daripada 30 markah tak ?)
ReplyDeletei dont to do isi karangan
ReplyDelete